top of page

הרפורמה המשפטית וההי-טק

ב"ה

כ"ח בתמוז תשפ"ג – 17/7/2023



כמו כולם, גם לי יש הרבה מה לומר על הרפורמה המשפטית. אבל שלא כמקובל במחוזותינו, כדי לא להוסיף לברברת התקשורתית מילים ריקות, אתמקד בנושא בו יש לי מומחיות בינלאומית – היי טק.


זכיתי ללמוד מדעי המחשב מדור המייסדים שבנו את המחשב הישראלי הראשון – הויצק – שנבנה רק תשע שנים אחרי שהמחשב האלקטרוני הראשון בעולם – האניאק – החל לעבוד. הייתי גם מבוגרי 8200 שהקימו את פרויקט הדגל הראשון של היחידה ואת הסטרט-אפים הראשונים של בוגרי היחידה ב 1980. כמו כן הייתי חלק מצוותי פיתוח במיטב החברות בעולם, וחבר סגל במחלקות למדעי המחשב של אוניברסיטאות מהמובילות בעולם: ג'ונס הופקינס, אוניברסיטת מרילנד, וג'ורג'יה טק. הנחיתי עשרים וחמישה דוקטורנטים במדעי המחשב, ולימדתי עשרות אלפי סטודנטים הפרושים בחברות ההיי טק בארץ ובעולם. אני חי ונושם היי טק, אני מבין היי טק.


אקפוץ לשורה האחרונה: אין קשר בין הרפורמה השיפוטית להיי טק. שיטת המיסוי משפיעה מאד על התעשיה. מיומנות, איכות, ויוקר כח אדם, הם פרמטרים חשובים. הרפורמה המשפטית אינה רלוונטית כלל!


לכאורה, יש חשיבות למערכת המשפט. כאשר יש חילוקי דעות חוזיים הם מגיעים לערכאות. אבל כבר כמה שנים שחוזים רבים בעולם ההיי טק מגדירים את הזירה המשפטית בחו"ל, ולא בארץ. למשל, מדינת דלוור שבארה"ב היא מוקד פופולרי. הסיבה העיקרית היא הסחבת הבלתי נסבלת בבתי המשפט בישראל. אופן מינוי השופטים לא ישנה את הרעה החולה הזאת. סיבה משנת היא החשד שיש לחברות מפני השימוש של שופטים בישראל בעיקרון ה"סבירות". זה מכניס אלמנט של אי-ודאות בתוצאות המשפט. ציות פורמליסטי לחוק, כפי שקיים במדינה כמו דלוור משרה יותר אמון בערכאות. מסיבה משנית זו, הרפורמה השיפוטית דווקא עשויה להועיל לחברות ההיי טק.


הסיבה השניה בה מהלכים עלינו אימים היא שמשקיעים ימנעו מלהשקיע במדינה "לא דמוקרטית". לא אכנס לויכוח אם הרפורמה פוגעת או מועילה לדמוקרטיה. אתמקד במומחיות שלי. לא ראינו שחברות נמנעות מהשקעות בסינגפור או בסין, מסיבות "דמוקרטיות". חברות אירופאיות רבות אפילו רוצות לסחור עם איראן. עולם ההשקעות הולך אחרי הרווח, לא אחרי פלפולים פילוסופיים במדעי המדינה.


תאמרו: "אם כך, איך אתה מסביר את אזהרת ראשי הבנקים ממשיכת כספים?". הסיבה פשוטה. אפילו רבים בישראל לא ממש מבינים מה המצב המשפטי ומה הרפורמה, קל וחומר היושבים בחו"ל. אבל הם כן שומעים עורכי דין ופוליטיקאים קוראים לשאת נשק ולצאת למלחמה. זכויות פרט לא משנות רווח והפסד, אבל אנרכיה, ומלחמת אזרחים, עלולים לעלות ביוקר רב. אמור מעתה, הרוח הגבית למשיכת כספים מישראל איננה הרפורמה אלא "שריפת המועדון" של המתנגדים לה.


תאמרו: "מה זה משנה. אם לא תהיה רפורמה אז ממילא לא ישרפו את המועדון ובא לציון גואל!". אכן כאן אנו נוגעים בשאלה חשובה. עד כמה אדם מוכן לשלם לסחטנות. האם נתנגד לסחטנות גם אם נפסיד משהו או נשלם פרוטקשיון כדי להמשיך בעסקים? אינני מומחה לקרימינולוגיה ולכן אשאיר לכל אחד לענות את התשובה המתאימה לו. אבל חשוב שנבין שאם יש בעיה להיי טק, היא איננה הרפורמה אלא ההתנגדות חסרת האחריות לתהליך דמוקרטי שהוכרע בבחירות.


מסקנה: ישנם אנשי היי טק שמתנגדים לרפורמה, וישנם כאלה התומכים בה. אני מניח שהדבר נכון בכל תחום, ישנם רופאי שיניים התומכים ברפורמה וישנם המתנגדים. אולם עובדתית אין ברפורמה המשפטית שום אלמנט המזיק לעולם ההיי טק.


עמיהוד אמיר

פרופ' למדעי המחשב

יו"ר חוג הפרופסורים

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

bottom of page