top of page

אל תהיו מופתעים

רק הכנות מסיביות למלחמה, בריש גלי, יכולות לדחות את המלחמה


במוצאי יום הכיפורים 1973 קיבלתי צו שמונה שנמשך חצי שנה. במוצאי יום הכיפורים 1974 שוב קיבלתי צו שמונה להתייצבות מיידית.

הפעם משימת הצוות שבו שירתי היתה תכנון הגנת עמק בית שאן. היו ידיעות על סכנת מלחמה מיידית מצד החזית המזרחית הכוללת את ממלכת ירדן , עירק וסוריה.

נזכרתי באותה משימת תכנון היום בעת שטיילתי בשדות קיבוץ שדה אליהו בעמק. החזית המזרחית מתעוררת, כוחות אירניים מתארגנים בעירק ובסוריה, צבאו של אסד הולך ונבנה מחדש, מצפון שוב מתחזקים האירנים ושלוחיהם (שיהנו מפירות הסכם הגרעין הצפוי בקרוב אשר ישחרר מימון נדיב עבורם) ומדרום צבא מצרי מוגבר מאוד שכבר פרוש בחלקו בסיני ופניו מזרחה. הסכמי השלום הם הסכמי הודנה ואינם ערובה לאי לוחמה בשעת משבר.

במלחמת יום הכיפורים הותקפה הפלוגה שלי על ידי גדוד טנקים ירדני בתל מסחרה בסוריה אף שהמלך טרח להודיע לראשת הממשלה על המלחמה המתקרבת. השותפות המוסלמית הערבית גוברת על האינטרס הרציונלי. כך גם הסכם השלום שנחתם ב1994 אינו חיסון מפני מתקפה ירדנית דרך מעברות הירדן.

לחזיתות אלה נוספו בינתיים גם רבים מערביי ישראל ששלחו לנו מסר ברור במרד של אייר תשפ'א וגדודי הפלשתינאים ביהודה שומרון ועזה שאומנו וצוידו על ידי הגנרל דייטון האמריקני בסיוע פעיל של ממשלות ישראליות. צה'ל צפוי למצוא עצמו נלחם בשבע חזיתות בו זמנית.

אני מניח שצה'ל שוב מכין תכניות הגנה והתקפות נגד מסיביות כפי שעשינו ב1974. אולם, אני מציע לתושבי עמק בית שאן לא לחיות באשליות. כדי להגיע לקו החזית שבו הם יושבים יהיה על צה'ל ראשית להתגבר על פגיעת טילים מדוייקים ומונחים במחנותיו ובמחסני החירום, יהיה על צה'ל לכבוש את הכפרים הערביים החמושים במשולש ובגליל להתפצל בין כל החזיתות, לטפל במלחמה ביו'ש, לפתוח באש את הצירים לגבול המזרחי (כבישים1, 5 ו-65) ורק אז יוכל להגיע לרמפות ולקו הגבול. קצב גיוס המילואים יסבול מבעיות התחבורה וספק אם גם לאחר קרבות אלה יהיו מספיק כוחות כדי לחוש לעזרת היישובים.

בניגוד למוצאי יום כיפור 1973 שאז תוך 12 שעות הגיעו ראשוני כוחות המילואים למגע עם האוייב בגולן, הפעם היישובים יצטרכו להגן על עצמם במשך שתי יממות או הרבה יותר. לכן עצתי לכם, חברי החלוצים המעבדים את אדמתם בין הירדן לגלבוע, חיזרו לתודעת ההגנה של שנות הארבעים והחמישים. חדשו את ההגנה המרחבית, דירשו להצטייד בנשק מודרני, במרגמות, בטילי נ'ט וציוד מודיעין. תתכוננו לאפשרות שאתם תהיו למשך זמן לא ידוע לבד בחזית.

קחו בחשבון שלא תקבלו אספקה משום שהדרכים יהיו חסומות, קחו בחשבון שלא יגיעו תגבורות משום שצה"ל יהיה עסוק בפתיחת צירים ומשום שצה"ל יהיה מפוצל בשבע חזיתות. הכינו מלאי תחמושת, חמרי רפואה, בית חולים שדה (בית החולים בעפולה יהיה מפוצץ בנפגעים ולא יוכל לקלוט אתכם), הכינו אמצעי קשר שאינם מבוססים על הרשת הסלולרית והכינו את המקלטים.

כיוון שצעיריכם יהיו מגוייסים, עליכם להכין את הדור המבוגר, לוחמי 1967, 1973 ו1982 שכבר אינם משובצי מילואים, במסגרת צבאית של הגנה מרחבית. הכינו תכניות אימונים לבני החמישים עד שמונים שאינם מגוייסים למילואים, הם יכולים להיות לוחמים מצויינים בהגנה המרחבית. חדשו את תרגילי ההגנה, הכינו תכניות הגנה ואל תסמכו על המשטרה או מג'ב או צה'ל, הם לא יהיו פנויים עבורכם.

כן, ממש כמו בשנת 1948, אתם תהיו קו המגן הקדמי. תוכלו להתנחם בכך שרב מוחלט של הטילים שינחתו בארץ יכוונו לשפלת החוף ולא אליכם, אך הארטילריה של האוייב ממזרח עשויה להיות מטרד רציני. האם יש מספיק מקלטים מצוידים במים ומזון לאוכלוסיה הלא לוחמת?

אל תחכו להוראות מצה'ל ותקציבים ממשרד הבטחון, קחו את הכלים החקלאיים והכינו תעלות קשר, מוצבי הגנה ומקלטים. כפי שלמדנו מסקירותיו של האלוף במילואים יצחק בריק צה'ל לא מוכן למשימותיו עצמו, ולכן גם אינו מסוגל לחשוב עליכם ולהכינכם למלחמה.

רק הכנות מסיביות למלחמה, בריש גלי, יכולות לדחות את המלחמה. המשך השגרה מקדם את מועד המלחמה. הלוקסוס של מלחמת יום הכיפורים בה העורף היה רגוע לא יתקיים כאשר האויב מעורה בתוך המרחב שבין הים לירדן וכאשר מסביב ערוכים 150000 טילים רבים מהם מדוייקים, כולל טילי שיוט שיגיעו מתימן הרחוקה.

אל תאמרו שאני הוזה, אני מבסס קריאה זו על עובדות שאף אחד לא הכחיש.


פרופ' אלישע האאס

יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי


כ"ח באדר תשפ"ב - 1/3/2022

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

bottom of page