top of page

אוראדור-סור-גלאן Oradour-sur-glane

אוראדור-סור-גלאן (Oradour-sur-glane) היה כפר צרפתי, כ- 400 ק"מ מדרום לבירה פריז. ב- 10 ביוני 1944, מיד אחרי נחיתת צבאות בעלות הברית בחופי נורמנדי ותחילת הקץ של הכיבוש הגרמני בצרפת, נטבחו 190 גברים, 247 נשים ו- 205 ילדים, ובסך הכל 642 מתושבי הכפר – כמעט כל תושבי המקום – על-ידי כוחות גרמניה הנאצית. כל 328 בתי הכפר נהרסו בשיטתיות.

הגרמנים נעלו את הנשים והילדים בכנסייה, רצחו אותם באש מקלעים, ושרפו את הכנסייה על הנשים והילדים שהיו בה. הגברים נלקחו ל- 6 מחסנים שם נורו ברגליהם כדי שידממו עד מוות, ואז הועלו באש. רק 6 הצליחו לברוח, 5 גברים ואישה אחת.

לאחר המלחמה קבע שארל דה גול שהכפר לעולם לא ייבנה מחדש, וששרידיו יהוו עדות אילמת לאכזריותם של הנאצים הגרמנים. כיום הוא עומד על תלו כאתר הנצחה לזכר קורבנות הטבח. במקום נמצאים שרידים של המבנים והמכוניות, וכן מספר חפצים אישיים של הקורבנות.

אכזריותם של הנאצים בני ימינו, חיות החמאס שטבחו ביהודים תושבי הנגב הצפון-מערבי, גדולה אף יותר מזו של הגרמנים הנאצים. ייתכן שיש מקום לשקול את הפיכת הקיבוץ שנפגע ונהרס ומצבו הוא הגרוע ביותר – לאתר הנצחה לקורבנות טבח שמחת תורה, היום בו נפתחה מלחמת שמחת תורה.


ד"ר רון בריימן

היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

ד' בכסלו תשפ"ד - 17.11.2023



25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

bottom of page