top of page

הבעיה איננה צעדה לגדר עזה


הבעיה איננה צעדה לגדר עזה – ראו הוזהרנו !

לפני למעלה מ- 5 שנים, ב- 23.05.18, הופיע ב"מקור ראשון" מאמר שלי תחת הכותרת "הבעיה איננה צעדה לגדר עזה", שבו התרעתי על מעשה תמים לכאורה – צעדה של מאה אלף ערבים ממזרח ירושלים מערבה – מעשה שעלול ליצור בבת אחת מציאות מסוכנת שאיש לא נתן עליה את הדעת. על רקע מלחמת שמחת תורה אני מוצא לנכון לפרסם את מאמרי שוב, בתקווה שהפעם המאמר לא יזכה להתעלמות מסוכנת. להלן המאמר המקורי, ככתבו וכלשונו. ראו הוזהרנו !

********************************************************************************************

התקשורת הישראלית עוסקת לאחרונה במסע של הפחדה עצמית לגבי האפשרות של צעדה המונית של עזתים לעבר הגדר המקיפה את הרצועה. השאלה הנשאלת בהקשר זה היא כיצד להגיב ולבלום גל של אזרחים המתנפלים על הגדר בלי שיתרחש מרחץ דמים. הבעיה כלל איננה פשוטה, ומחייבת היערכות מבעוד מועד של כוחות צה"ל סביב רצועת עזה. חזקה עליהם שהם נוקטים בצעדי הכוננות המתבקשים.

בהקשר זה מדובר גם על תוכנית של החמאס להקים אוהלים לאורך הגדר ולשכן בהם משפחות של מפגינים עזתים. אוהלים כאלה דינם לעלות באש, על-פי פקודה שנקבעה מראש, עוד בטרם יאוכלסו. אוהלים מאוכלסים באזרחים יהיו קשים מאד להרחקה, ויהוו מסתור ומגן אנושי למחבלי החמאס ולשותפיהם.

לעומת התרחיש "המקובל" של סכנת צעדה מהרצועה לעבר ישראל, קיים תרחיש אחר, מסוכן הרבה יותר, שעליו אין איש מדבר. האם ישראל נערכת לצעידה של רבבות אזרחים מוסתים ממזרח ירושלים מערבה? האם מישהו נתן את הדעת על קריאה אפשרית של מחמוד עבאס (אבו מאזן), או של מסיתים מטעם הווקף, למאה אלף מתפללים באחד מימי השישי, שעם צאתם ממסגדי הר הבית פשוט יצעדו מערבה, אפילו ללא נשק או אלימות כלשהי?

בדרכם מערבה לא ייתקלו מאה אלף המפגינים התמימים בגדר כלשהי, או באוגדה של צה"ל, ובתוך זמן קצר ביותר הם ייטמעו ויתערבבו עם היהודים בירושלים המערבית. גם בלי שאיש יתכוון לכך, מצב כזה עלול להתפוצץ בבת-אחת, להצית תבערה בעיר כולה, ולצאת מכלל שליטה. האם תרחיש כזה הובא בחשבון בתרחישים הנידונים במשטרת ירושלים, שכוחותיה ממילא מתוחים עד קצה גבול היכולת?

אין מדובר בתרחיש דמיוני או מסובך להתהוות. קריאה למאה אלף מתפללים ביום זעם כזה או אחר – וכל יום הוא יום זעם, קל וחמר יום שישי – עלולה וצפויה להיענות בסך הכל בשינוי כיוון של המתפללים: צעידה שקטה מערבה במקום התפזרות שקטה לבתיהם. במקום למנות את ימי הזעם האפשריים בעתיד הקרוב יש לשקול בכובד ראש את הפוטנציאל המסוכן של המעשה התמים לכאורה, שהוא קל ביותר לביצוע , אבל נפיץ עד מאד.


ד"ר רון בריימן

היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

כ"ט בחשון תשפ"ד - 13.11.2023



12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

bottom of page