top of page

אדוני ראש הממשלה

צר לי שאני נאלץ לפנות אליך בדרך זו ובעיתוי זה, אבל אני מרגיש שהדברים חייבים להיאמר, ולא מטעם אופוזיציה ותקשורת צמאות לדם, אלא מפי מי שנמנה על אוהדיך, וששגיאותיך הרבות כואבות לו מאד.

מלחמת שמחת תורה נחתה עלינו לפני שלושה שבועות בפתאומיות נוראה. מה שהחמיר את הכאב היה היקף הפגיעה והכשל של כל כך הרבה מערכות חיוניות. קריסת מערכות. אין מנוס מהמסקנה שאתה, כמי שעומד בראש כל המערכות, נושא באחריות עודפת וכוללת למחדל. אינני רואה הבדל משמעותי בין הנוסח שלך – "כולם יצטרכו לתת תשובות. גם אני" – לבין הנוסח שאותו דורשת התקשורת – "לקחת אחריות" – צמד מלים שכלל לא ברור מה עומד מאחוריהן. האמת היא שכלל לא חשוב אם אמרת או לא אמרת "אני אחראי". אחריותך ברורה מעצם המהות של תפקידך. למעשה, מה שרוצים ערוצי התבהלה והתרעלה, ובראשם ערוץ 12, התאום הקיצוני משמאל של ערוץ 14, הוא שתבצע חרקירי, בשידור חי. אותם ערוצים לא דרשו חרקירי, ולא דרשו ועדת חקירה ממלכתית לחקירת מעלליהם של אדריכלי אסון אוסלו ושל מלחמת אוסלו, מחדל שאף הוא הביא למספר דומה של קורבנות, אשר הוצגו על-ידי מכבסת השקרים כ"קורבנות שלום", ואשר דירדר את ישראל לעמדת נחיתות מול ארגוני הטרור השונים.

ועדת חקירה ממלכתית קום תקום לנוכח היקף המחדל ועוצמתו, ולנוכח הדמיון הרב בין מלחמת שמחת תורה לבין מלחמת יום הכיפורים, שבעקבותיה הוקמה ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט אגרנט. שום מעשה שתעשה היום לא ימנע את הקמתה. נקיטת צעדים היום, תוך כדי המלחמה, הנובעים ממבט קדימה לקראת אותה ועדת חקירה, היא פסולה ומזיקה. מחיקת ציוץ חמור אינה מוחקת את השפעתו השלילית ואת הנזק שכבר גרם.

לידיעת התקשורת, ועדת חקירה ממלכתית אינה ועדת תליינים. ועדת חקירה ממלכתית אינה מיועדת למצוא מי אשם. ועדת חקירה ממלכתית מיועדת לחקור את הסיבות לכישלון כדי למנוע את הישנותו. אם תרצה ואם לאו, ועדת חקירה זו תסיים את שנות שלטונך הרבות. מה שנותר לך כדי לעצב את מורשת נתניהו הוא להשיג את מטרותיה של מלחמת שמחת תורה – חיסול החמאס ושחרור כל השבויים והחטופים – ומאמץ אמתי לרפא את השסע בעם.

שלא בצדק, שסע זה מיוחס לך על-ידי שונאיך הרבים, בשעה שאלה – המחנה האנטי דמוקרטי בראשות שני הברקים, רמטכ"ל הגירוש, והדמגוגית לבית ברסלר – סרבו להכיר בלגיטימיות של בחירתך לראשות הממשלה ופנו להפגנות מחאה רבות, במטרה להשיג ברחובות את מה שלא השיגו בקלפי. אנשים אלה ומרעיהם חברו כדי להסית נגדך וכדי להפיץ את שקר הסכנה לדמוקרטיה. תרומתך לשסע היתה הקצב הדורסני שבו אתה ואנשיך ניסיתם לקדם את התיקונים במערכת המשפט, תיקונים שרובם היו ועודם חשובים וחיוניים. ייתכן מאד שאותו שסע, ובעיקר רכיביו שכללו סרבנות וקריסה חברתית, תרם להידרדרות, זו שנוצלה על-ידי האויב ו/או הביאה אותו להקדים את מימוש חלומו – פגיעה קשה ביותר באזרחי ישראל ובכוחות הביטחון שלה.

ההחלטה החשובה ביותר שהחלטת בתקופת כהונתך הנוכחית היתה צירופם של שני הרמטכ"לים בדימוס, בני גנץ וגדי איזנקוט, לוועדת השרים לענייני ביטחון ("קבינט" בלעז המיותר). החלטה זו הוסיפה לממשלתך ניסיון רב-שנים ואשראי ציבורי שכה חסר לה בימים קשים אלה. מינוי שני אלה בולט מאד על רקע המינויים הכושלים הרבים המעיבים על ממשלתך ופוגעים באופן חמור בתפקודה.

תוצאות הבחירות שהתקיימו לפני שנה גרמו לך, כבר בעת הרכבת ממשלתך הנוכחית, ליצור יצור מסורבל שאיננו "ימין מלא" אלא גולם שקם על יוצרו. הממשלה הנוכחית כוללת שרים מיותרים רבים בתוך משרדיהם של שרים אחרים, סגני שרים מיותרים על כל צעד ושעל, ומשרדים בזבזניים שאין בהם כל צורך: משרד החדשנות, משרד המודיעין, המשרד לקידום מעמד האישה, המשרד לשוויון חברתי, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד התפוצות, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, משרד הנגב והגליל והחוסן הלאומי, משרד ירושלים ומסורת ישראל, משרד המורשת, ועוד. טוב תעשה אם ביתרת הזמן העומד לרשותך, ולנוכח הצרכים הכבדים הנובעים ממלחמת שמחת תורה ומן הפגיעה בערים ובקיבוצים רבים ובתושביהם, תשתחרר מן השרים הבלתי מוכרים העומדים בראש המשרדים המיותרים. כנ"ל לגבי סגני השרים. כמובן שכל המיליארדים של הכספים הקואליציוניים, שמלכתחילה היו אתנן פסול, צריכים להיות מופנים לאלתר לצרכיהם ולשיקומם של האזרחים נפגעי האויב. כמו כן, טוב תעשה אם תצמצם את המעורבות של בני משפחתך באירועים ציבוריים ובענייני המדינה.

ולבסוף, כדאי שתנסה להראות יותר חום, הן כלפי חבריך לקבינט המלחמה – מעשה שיחלחל אל העם בשעת משבר קשה – והן כלפי המשפחות הכאובות של החטופים, שדרישותיהן מובנות, גם אם לאיש אין מענה עליהן בשלב זה. המשפחות זקוקות להתייחסות, לביקורים, לעדכונים, וגם להסברים מדוע לא ניתן לעדכן, כי גם לך אין המידע שהן מבקשות. מי שעוד זקוק לתשומת לב וחמימות: משפחות החללים, הפצועים ומשפחותיהם, מאות האלפים שבבת-אחת איבדו את פרנסתם, ומאות אלפי היהודים – לא העזתים – שהפכו לפליטים בארצם.

ואחרון אחרון חביב, צה"ל וגורמי הביטחון האחרים. אלה זקוקים וזכאים לגיבוי ולעידוד שלך במשימתם הקשה.


ד"ר רון בריימן

היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי


ט"ז בחשוון תשפ"ד - 30/10/2023

14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

bottom of page